Wasz maluszek jest już na świecie, krzykiem potwierdził swoją obecność. Teraz każda chwila spędzona z dzieckiem sprawia mnóstwo radości, ale też rodzi wiele pytań.
Czy mój bobas prócz płaczu i krzyku powinien już wydawać inne dźwięki? Kiedy powie „mama”, „tata”? Dlaczego tak mocno zaciska rączki? Czy to normalne, że nie lubi leżeć na brzuszku? Dlaczego się odgina? Czy to możliwe, że zaraz po urodzeniu potrafi tak wysoko unosić głowę? Dlaczego nie chce ssać, jeść? Co oznaczają kolki? Ciągle tylko płacze, jak go uspokoić? Czemu tak mało reaguje, nie patrzy na moją twarz?
Te, jak i pewnie wiele innych pytań, zadają sobie co dzień troskliwi rodzice. Czy każdy z nas wie jak powinien przebiegać prawidłowy rozwój naszego maleństwa?
Jak rozpoznać u niemowląt zaburzenia rozwoju?
Pierwszym sygnałem, że rozwój dziecka nie przebiega prawidłowo może być częsty, nadmierny płacz, duży niepokój niemowlęcia, nadmierne reakcje lękowe podczas codziennych czynności wykonywanych przy dziecku (tzw. odruch Moro), trudności z zasypianiem, ze snem, czy problemy z karmieniem dziecka (dziecko pręży się, denerwuje, nie potrafi chwycić brodawki/smoczka lub skoordynować ssania z połykaniem – jest zbyt pobudzone, by zaspokoić swój głód), ma częste kolki brzuszne, odgina się do tyłu.
Niepokoić rodziców powinny również dzieci zbyt spokojne, jakby niemające ochoty jeść, (nie mają odruchu ssania, karmienie zajmuje zbyt wiele czasu), nie interesują się ludzką twarzą, nie wodzą wzrokiem za zabawką.
Kształtowanie wszystkich umiejętności Waszego maluszka, w tym i mowy, zaczyna się już w brzuchu mamy. Wszystkie dzieci pokonują etapy swojego rozwoju ruchowego, społecznego i mowy w określonej kolejności. Tempo tych zmian, w tym także nabywania mowy, mimo iż jest indywidualne, musi zmieścić się w określonych ramach czasowych. Do osiągnięcia każdej umiejętności potrzebna jest przede wszystkim dojrzałość Ośrodkowego Układu Nerwowego.
Wczesne wychwycenie nieprawidłowości i w razie konieczności szybkie wprowadzenie właściwej terapii może przynieść bardzo dobre efekty, unikniemy problemów z wadą postawy, opóźnieniem rozwoju mowy, wadą wymowy.
Po co potrzebni specjaliści?
Rehabilitant i terapeuta Integracji Sensorycznej – SI
Często, nawet przy niedużych nieprawidłowościach lub obciążonym wywiadzie okołoporodowym, neonatolog kieruje rodziców na instruktaż do fizjoterapeuty, który uczy jak ćwiczyć z maleństwem w domu. Taka terapia polega na usprawnianiu dziecka oraz ćwiczeniu z nim prawidłowych schematów ruchowych. Umożliwia to zdobywanie kolejnych umiejętności i prawidłowy rozwój.
U wcześniaków i dzieci z grupy wysokiego ryzyka bardzo często pojawia się problem nadpobudliwości. Kłopoty wynikają z tego, że noworodek nie otrzymał z powodu zbyt wczesnego lub zbyt trudnego porodu odpowiednich bodźców. Terapeuta Integracji Sensorycznej powinien wskazać odpowiednie postępowanie i nauczyć rodziców ćwiczeń, które pomogą uniknąć kłopotów w przyszłości albo pozwolą je zminimalizować.
Neurologopeda
Rozwój mowy opiera się na podstawie prawidłowych funkcji związanych z karmieniem, połykaniem i oddychaniem. Neurologopeda pomoże w nauce prawidłowego ssania, połykania, w późniejszym czasie jedzenia z łyżeczki, picia z kubeczka. Te z pozoru proste czynności są nie lada wyczynem dla dziecka z nieprawidłowym napięciem mięśniowym w obrębie twarzy. Specjalista pomoże dobrać smoczek i wskaże jak można wspomóc naukę jedzenia np. przez prawidłowe pozycjonowanie dziecka podczas karmienia.
Zapraszamy rodziców z niemowlętami i małymi dziećmi na bezpłatne konsultacje w naszym Centrum – Każda pierwsza środa miesiąca.
Obowiązują zapisy pod nr tel. 57 07 5 10 15