mgr Monika Pleszewska

Specjalista psychoterapii uzależnień (nr SP/1213/2016), pedagog, profilaktyk. Realizator i koordynator warsztatów profilaktycznych dla dzieci młodzieży, rodziców, nauczycieli i innych grup zawodowych. Terapeuta uzależnień behawioralnych.Realizator rekomendowanego programu terapeutycznego Candis, „Programu Wzmacniania Rodziny”.

 

  1. Pokolenie Y, Z – czym jest przestrzeń internetowa i media dla współczesnych dzieci.

Y – osoby urodzone w latach 1980 – 1990
Z – osoby urodzone po 1990 r., znaki tego czasu:  dużo, większe, szybko, tu i teraz

work – life – balance, natychmiast, jakoś to będzie. Ciocia Wikipedia: Pokolenie
Z Nazywane jest również „generacją multitasking”, „cichym pokoleniem”, „generacją @”, „Generation V”, „Generation C”. Są to ludzie najmłodszego pokolenia, dla których technologia to główne narzędzie do poszerzania wiedzy.

 

Osoby urodzone po 90 r. wiele swoich umiejętności posiadają wewnątrz urządzenia: mapy, kalkulator, notatnik, portfel, kalendarz, numery telefonów, komunikatory, media społecznościowe itp. Dlatego nie możemy im zabierać ich tak po prostu
bez uprzedniego wyposażenia w umiejętności.

 

Młodzież kuszona jest wielostronnymi i nieograniczonymi możliwościami rozwoju, podczas gdy ograniczenia występują na każdym kroku (sprawność intelektualna, pozycja społeczna, środki materialne, umiejętności społeczne, indywidualne możliwości)

Przez Internet realizuje wiele swoich ważnych potrzeb z zakresu relacji, emocji, relaksy, rozwoju i osiągnięć.

POCZUCIE SPRAWSTA, NIEZALEŻNOŚCI – duże możliwości i zasoby

OKRESLENIE TOŻSAMOŚCI – gry, portale społecznościowe

PRZYNALEŻNOŚC DO GRUPY – czaty, fora dyskusyjne

WSPARCIE – fora dyskusyjne, poszukiwanie wiedzy

TWORZENIE WIĘZI Z INNYMI – funpage, portale społecznościowe, komunikatory

BEZPIECZEŃSTWO – anonimowość

ROZRYWKA, REKREACJA – muzyka, filmy, blogowanie

ROZŁADOWYWANIE EMOCJI – porfnografia, cyberprzemoc, „hejterstwo”, gry

POTRZEBA OSIĄGNIĘĆ, POCZUCIE WARTOŚCI – gry, zamieszczanie zdjęć,

 

  1. Nauka chodzenia w tajemniczej przestrzeni – rozsądne korzystanie z sieci i mediów.
  • Wiedza: przekazywana dziecku, rozmawiaj ze swoim dzieckiem; informuj
    o zagrożeniach i konsekwencjach oraz Twoja wiedza na temat tego co robi Twoje dziecko, gdzie się znajduję, z kim przebywa, kim są jego znajomi.
  • Umiejętności: pomagaj dziecku rozwiązywać problemy, bądź przykładem
    do naśladowania, buduj poczucie wartości swojego dziecka, ucz go asertywności, znajdź w nim coś dobrego, zadbaj, żeby rozwijało swoje zainteresowania, naucz je wyrażać emocje.
  • Relacje: Daj poznać się dziecku. Dowiaduj się jak najwięcej o swoim dziecku.
    Pokaż wartości. Wyznacz czas, który będzie tylko dla WAS.  NIE PODDAWAJ SIĘ!

 

NAUKA KONTROLI:

  • Nie zabraniaj – ograniczaj czas spędzany w sieci, limit dzienny, pory dnia, cele korzystania z sieci,
  • Umów się na jakie strony może wchodzić dziecko, w jakie gry grać,
  • Załóż kontrolę rodzicielską – lista programów: www.dobreprogramy.pl,
  • Zabroń umawiania się przez internet,
  • Ustal zasady komunikacji, mów o cyberprzemocy, ustal co dziecko może zamieszczać na portalach społecznościowych,
  • Stosuj zasadę najpierw obowiązki potem przyjemności,
  • W przypadku złamania zasad stosuj się konsekwentnie do uzgodnionych kar,
  • Nagradzaj za postępy.

KORZYSTANIE Z TELEFONU:

  • Telefon nie bezpośrednio po obudzeniu
  • Zakaz używania telefonu przy posiłkach
  • Wszystkie telefony z domu powinny na noc znaleźć się w pomieszczeniu,
    w którym nikt nie śpi
  • Budzik zamiast telefonu
  • Najpierw obowiązki później przyjemności (obowiązek domowy, naczynie schowane do zmywarki, posprzątane łóżko, ciuchy w koszu na pranie, nauka min. 1h dziennie)
  • Plan dnia (poczucie bezpieczeństwa)
  • Zainteresowania poza siecią.
  • Monitoring aktywności dziecka na telefonie – aplikacje monitorujace.

 

  1. Rodzaje zagrożeń z którymi może spotkać się dziecko w sieci.
  • Nigdy nie wiesz, kto jest po drugiej stronie.
  • Cyberprzemoc – dziecko może być ofiarą lub agresorem. Włamania. Hejting.
  • Cyberprostytucja.
  • Handel ludźmi.
  • Udostępnianie swoich danych, zdjęć w Internecie, informacji na swój temat.
  • Treści pornograficzne.
  • Zakłady bukmacherskie. Sprzedawanie Skinów.
  • Uzależniające treści, reklamy – manipulacja.
  • Nowe narkotyki – dostępność przez sieć.
  • Dopalacze dźwiękowe.

 

  1. Techniki zbierania informacji na temat aktywności dziecka w sieci.
  • Przeanalizuj z dzieckiem ile czasu poświęca na poszczególne aktywności – tabelka, plan dnia
  • Zastanówcie się wspólnie, czy jest możliwe, aby zredukowało czas spędzany w sieci
  • Ustalcie co w zamian może robić
  • Stwórzcie kontrakt
  • Pomyślcie o nagrodach i konsekwencjach za nie wywiązanie się z kontraktu
  • Bądź konsekwentny !!!
  • Naucz dziecko umiejętności których nie posiada

 

 ŹRÓDŁA ZACHOWAŃ RYZYKOWNYCH U MŁODYCH UŻYTKOWNIKÓW SIECI

  • Brak wiedzy dzieci i dorosłych na temat zagrożeń
  • Poczucie anonimowości
  • Poczucie bezkarności
  • Egalitaryzm w Sieci
  • Brak nadzoru rodzicielskiego
  • Nieznajomość etykiety

 

POMOC:

 

Punkt konsultacyjny ds. Uzależnień Nadzieja ul. Stojałowskiego 19 Bielsko Biała  tel 725 030 122

 

Punkt Konsultacyjny OPS Andrychów ul. Metalowców 10 Dział Profilaktyki Środowiskowej tel. 33 875 24 29

 

FUNDACJA PRAESTERNO UL. PLAC FABRYCZNY 3 TEL. 33 816 59

 

Prywatny Gabinet Psychoterapii Uzależnień

Ul. Sixta 5/401 Bielsko Biała Monika Pleszewska 609162775

 

Infolinia dla nastolatków 116 111

 

Telefon dla rodziców i nauczycieli 800 100 100

 

www.dzieckowsieci.fdu.pl

www.sieciaki.pl

www.uzależnienie.pl

www.uzaleznieniabehawioralne.pl

www.kbpn.pl

www.saferinternet.pl

www.fdds.pl

www.profilaktykarazem.pl